-
קבלת נחמה, זה חיובי או שלילי?
תודעת האדם בין העבר להווה ולעתיד. משה מאיר על ההינחמות בפרשת בשלח
ד"ר משה מאיר
09/02/17 12:32
-
פרשת בשלח: אמונת הזריעה
עניין האמונה מתגלה דווקא בחושך, דווקא כשלא הכל בהיר ונהיר ישנו צורך להתחזק באמונה. ייתכן שיסוד האמונה קשור מאוד לט"ו בשבט
הרב הלל מרצבך
06/02/17 22:30
-
פרשת בשלח: "רק תלונות שומעים ממך..."
"תפסיק להתלונן כל הזמן, תתחיל להגיד תודה.." - משפט שאפשר לשמוע לא פעם בדיון/ויכוח בין הורים ומתבגרים. הפרשה מאפשרת לנו להתבונן על התקשורת בין ה´ ועם ישראל בנושא זה
מרדכי שפייר
21/01/16 22:44
-
פרשת בשלח: שבת - אנרגיה מתחדשת
ה´ רצה שבני ישראל יתחילו את מעגל היום־החופשי־בשבוע שלהם כבר בצאתם ממצרים, כי להשגת חופש אמתי, חופש של שבעה ימים בשבוע, דרוש זמן רב. מאות ואלפי שנים
הרב יונתן זקס
21/01/16 22:12
-
געגועינו למצרים
הגעגועים למצרים הוא בעצם הסיפור של כל הגלויות. למרות הסבל הנורא שעברנו בגלות, אפשר לומר שגם התאהבנו בה או לפחות התקשינו להיפרד ממנה
ארי גייגר
21/01/16 13:09
-
פרשת בשלח: על ההדר
בשירת הים מופיע המשפט "זה א-לי ואנוהו" ממנו נלמד נושא ההדר במצוות, מה הוא הדר? ומהו הטיפוס המהדר?
ד"ר משה מאיר
20/01/16 22:12
-
בני ישראל בים סוף
כיצד חצו בני ישראל את הים? השוואה בין פרשת בשלח לבין חציית ים סוף שמופיעה בספר במדבר בפרשת מסעי
מאיר דויטש
20/01/16 16:32
-
"זכרתי לך חסד נעורייך"
גם לאחר שנים רבות של נישואין אי אפשר שלא לזכור את תחילתו של הקשר. הקדוש ברוך הוא לא ישכח את 'אהבת כלולותיך', את היום בו עם ישראל היו ככלה המתקדשת בחופתה
עדי יצחקי
20/01/16 09:36
-
אפקט נחשון בן עמינדב
מה פשר סמיכות קפיצתו של נחשון בן עמינדב לתוך הים לחג האילנות מדי שנה ומיהו ממשיך דרכו בדורות האחרונים?
הרב אוהד טהרלב
19/01/16 16:58
-
שמיטה וקריעת ים סוף
במדינתו של דוד האמינו בניסים אבל לא סמכו על הנס. בכל שש השנים שקדמו לשנת השבע הם עבדו, פעלו זרעו וקצרו. בזכות השמירה על שנת השבע נתברכו יבוליהם והם נהנו מהשפע האלקי גם בזמן ששמטו
הרב יוסף כרמל, ראש מכון ארץ חמדה
29/01/15 18:37
-
מרים הנביאה – אחת מגואלי העם ממצרים
קיימת במקרא שתיקה מוחלטת בכל הנוגע לפועלה של מרים הנביאה בהמשך תקופת השעבוד, אולם מסתבר שמעמדה כמנהיגה נוצר בתקופה זו
ד"ר יעל לוין
29/01/15 18:09
-
מה שבא בקלות הולך בקלות
רצונם של בני ישראל במדבר היה לדעת אם המים, שעומדים הם לקבל, באים מכוח "עתיקא סתימאה דכל סתימין", הנקרא "אין", כלומר: בחסד, או מזעיר אפין, כלומר, רק לאחר עבודה תפילה ותחנונים, ולכן באו באופן מכוון דרך תלונה
הרב אמיר אדרעי
29/01/15 18:02
-
על האוכל
פרשתנו מתארת את השלבים הראשונים של היות ישראל במדבר. התבוננות בפסוקים מורה על מקום נרחב שיש בתיאור לאוכל. מה פשר ההתמקחות החוזרת על עצמה בענייני האוכל?
ד"ר משה מאיר
29/01/15 17:45
-
סוגרים שבוע: להמתיק את המר במר
דרך העולם היא שלא תמיד האדם "מלקק דבש". אין אחד שלא נתקל במהלך החיים בקשיים ואפילו הסתבכויות ונפילות. התורה מלמדת אותנו שדרכו של הקב"ה שהוא "ממתיק את המר במר"
הרב יוני לביא
29/01/15 17:09
-
אחדות אינה אחידות
יש ציפייה כללית לאחדות, אך זו מעולם לא הייתה. אפילו בקריעת ים סוף לא עברו בני ישראל בשביל אחד
הרב יהושע גרינשטיין
28/01/15 17:08
-
תתחדש!
משהו מוזר ומפתיע מתרחש בארמון המלוכה. מי שעומד בקודקוד הפירמידה, ובעקשנותו נושא באחריות לחורבן ארצו, שואל שאלה עצומה שאינו מצליח למצוא עליה כל תשובה. "מה זאת עשינו כי שילחנו את ישראל מעובדנו?!"
הרב יוני לביא
28/01/15 17:05