שאל את הרב

אני רוצה להרגיש יותר מחוברת לה׳ ובעיקר בנושאי התפילה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/09/17 10:36 ה בתשרי התשעח

שאלה

הרבה פעמים אני מרגישה שלדוגמא תפילה,אני מתפללת רק כדי לסמן וי ולהמשיך הלאה כמו עוד כל מטלה רגילה ולמען האמת זה מאוד מפריע לי.

מצד אחד אומרים שתפילה בלי כוונה כגוף בלי נשמה,ומצד שני אומרים שמתוך שלא לשמה בא לשמה.

אני נורא מבולבלת ואשמח אם מישהו יתן לי תשובה מסודרת

בתודה אנונימית

תשובה

שלום יקרה,

איזה כיף לך שזה מה שאת מרגישה. שעל זה את חושבת, שלכיוון הזה הלב שלך רוצה ללכת.

בעיני, להגיע לתפילה טובה זה תהליך שנבנה נכון ולאט עם הרבה סבלנות והקשבה פנימית.

כותבת לך כמה דברים שיכולים לעזור:

1. לבנות לאט לאט חיים כאלה שבתהליך בריא ונכון מעצבים תודעה של כמה שפחות תלות בבני אדם והבנה שאנחנו לגמרי תלויים בה'. ככל שאנחנו גדלים אנחנו יותר רואים את זה. אי אפשר לנשום או ללכת, להרגיש או לאהוב, לחשוב או להתבטא בלי העזרה של ה'.

אני יכולה ללמוד המון למבחן שנורא חשוב לי, אבל רק ה' יחליט אם תהיה לי הצלחה או לא.

צריכה נעליים, הולכת לשתי חנויות. רק ה' יחליט אם אמצא או לא, ואם הנעליים יהיו לי טובות.

הפרטים בחיים שלנו מאוד מחזקים את העניין הזה. אנחנו בנויים על בסיס התלות הזאת, והיא מכוונת. היא נועדה פשוט לחבר אותנו לה' יתברך.

השלב הבא הוא להחליט שאת הולכת לדבר עם ה' על משהו שאת צריכה עזרה בו. לפרט, להרחיב ולשתף אותו בצורך שלך לקבל עזרה, בהבנה שאת תלויה בו לגמרי.

2.ללמוד ספרים בנושא תפילה. כל פעם קצת. לבד או עם חברה. למצוא מקום שטוב לך להיות בו זמן רגוע. ולקרוא פסקה. אפשר לסכם אותה או לחזור עליה במילים שלך. במתינות, בנחת ועם הבנה שהלב שלך מתכונן למפגש עם אלוקים. ללמוד על תפילה מתוך ספר שכיף לך. משהו שמעניין אותך ושאת מחכה לפתוח אותו. לא כבד ולא מעייף ולא נותן לך תחושה של מטלה מעצבנת.

דוגמאות לספרים בנושא תפילה: שערים בתפילה מאת הרב שמשון פינקוס זצ"ל, לפרוש כנפיים מאת הרב יובל פרויינד, בשדי יער, מאת הרב ארוש. אם תרצי עוד דוגמאות, בשמחה.

3. להחליט שיום אחד בשבוע את מפנה זמן פרטי משלך להכנה לתפילה. זה יכול להיות לפני שחרית (אם זה מסתדר לך זה הכי טוב) או לפני מנחה. יש דברים קטנים שאפשר לעשות לפני התפילה שהופכים אותה להיות אחרת.

ההכנה הזאת כוללת כמה דברים ואת יכולה גם לבחור לך חלק:

א. לשים לב לאיך שאת נראית. הבגדים נקיים? הפנים? לסדר את עצמך לפני המפגש. אחותי היתה פעם אצל חברה בשעת צהרים. פתאום היא רואה את הבנות מסתרקות ומסדרות את השיער יפה. היא חשבה שהם בדרך לצאת. אבל הן אומרות לה: "לא, אנחנו מתכוננות לתפילת מנחה".

ב. קטע לימוד שדברנו עליו קודם בסעיף (1).

ג. לתת פרוטה לצדקה

ד. אפשר לשיר או לשמוע ניגון זה מרגיע, משחרר, מסדר מחשבות ומכין לתפילה טובה.

ה. לבחור מקום תפילה שפותח את הלב. זה יכול להיות בבית, בחצר או בשדה. מה שבא לך.

4. לקנות סידור שאת ממש אוהבת וכשכיף לך להתפלל ממנו. באולפנא שלנו יש בנות שעוטפות את הסידור בניירות צבעוניים ותחרה וזה נראה מדהים.

5. אפשר גם להכין יומן תפילה שכולל תודות. דברים טובים שקרו לך היום, שאת אוספת, מעלה על הכתב ואחר כך קוראת אותם לפני ה' ומודה לו בהרחבה.

יש לי חברה שמנהלת יומן תודה. כותבת תודה לה' על כל הטוב שהוא מזמן לפתחה, מאיר לה, מוביל אותה נכון ומלמד אותה מטעויות.

למשל, היא כותבת לו ככה:

"תודה שאתמול היה לנו משחק כדור-רשת מעולה

תודה על השיחה שנתת לי עם רוני (הבת שלה)"

ככה מתחילים לראות ולהרגיש את ה' דרך הדברים הטובים הקטנים.

6. לבקש מה' עזרה. לדבר עם ה' במילים שלך, כמו שמדברים עם חבר. להגיד לו: "אתה יודע כמה אני רוצה להיות שייכת אליך. כמה אני רוצה לעמוד לפניך בתפילה ולכונן חיים לפי הרצון שלך בעולם. בבקשה תהיה איתי, תעזור לי, תכוון אותי בדרך הזאת ותחזיק לי את היד. תעזור לי לחיות איתך את החיים שלי. ואם אני נופלת תלמד אותי לקבל את המקום הזה ולצאת מחוזקת." תספרי לו מה את עוברת ומה את מרגישה עכשיו. תבקשי ממנו שיעזור לך לחשוב מחשבות שמחזקות אותך ועושות לך טוב ושיתן לך להכנס לעולם של התפילה.

ימים של טוב ושמחה,

ימים שהמלך בשדה וידיו פרושות אלינו

ימים של אהבה

של פתיחת שערי שמים.

ב"הצלחה יקרה,

מקוה שקצת עזרתי,

אם לא, מוזמנת לשאול שוב.

תפילות טובות ושנה מתוקה,

ממני, נועה.

כתבות נוספות